Tί θέλουμε να κάνουμε
Ο Daniel πέρασε και άφησε πίσω του χωριά σκεπασμένα από λάσπη, κατεστραμμένες υποδομές, κτηνοτροφία και γεωργία σε αποδόμηση.
Το κράτος, ο δήμος και υπηρεσίες τους, «ήλθον, είδον και απήλθον».
Το κύμα των εθελοντών σιγά-σιγά έσβησε κι αυτό.
Και μείναμε εμείς, οι μόνιμοι κάτοικοι των ερειπωμένων χωριών μας, να κοιτάμε αμήχανοι και απελπισμένοι και να αναρωτιόμαστε: «πού ήταν το σπίτι του κυρ-Γιάννη;», « το γήπεδο του μπάσκετ ήταν χωμάτινο;», « ο δρόμος για τα περιβόλια άνοιξε;» , «μέχρι πότε θα πίνουμε εμφιαλωμένο νερό; και με το νερό του μπάνιου, τί γίνεται;».
Κάναμε μία ρεαλιστική καταγραφή αλληλέγγυων παρεμβάσεων άμεσης προτεραιότητας, που θα μπορούσαν να εκτελεστούν από ντόπιους κατοίκους- εθελοντές, χειρωνακτικά και κυρίως με χωρίς (ή λίγα) μηχανήματα.
Συζητήσαμε με κατοίκους και κυρίως με τη νεολαία, καταγράψαμε απόψεις, στάσεις και συμπεριφορές, και διαπιστώσαμε μία κούραση σωματική και ψυχολογική, εσωστρέφεια, απελπισία και παραίτηση από τα πάντα.
Οι κάτοικοι οργανώνουν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και συμβολικές καταλήψεις δρόμων,( περιμένοντας-απαιτώντας την οικονομική ενίσχυση από το κράτος), αντί ναπιστέψουν στις δικές τους δυνάμεις και να οργανωθούν διαφορετικά.
Όλα αυτά μας έκαναν να θέλουμε να αντιδράσουμε και γέννησαν την ιδέα να σταθούμε αλληλέγγυοι τόσο στο φυσικό περιβάλλον, όσο και στους ανθρώπους του, και κυρίως στους συνομήλικούς μας.
Είναι σημαντικό για εμάς να δώσουμε ένα παράδειγμα δύναμης και αλτρουισμού, οργανώνοντας δράσεις αλληλέγγυου χαρακτήρα (καθαρισμούς σπιτιών ,πλατειών, δρόμων,πηγών,ρεμάτων,κλπ), από τόνους χώματος και φερτών υλικών και ταυτόχρονα να επιδράσουμε στον ψυχισμό και τη διάθεση των νέων, ώστε να ξαναστήσουμε τις άτυπες ομάδες, χρησιμοποιώντας κάτι που ξέρουμε καλά: τις νέες τεχνολογίες και τα ψηφιακά εργαλεία, ως όχημα για να βγάλουμε την τοπική νεολαία από τη "μαυρίλα" και εσωστρέφεια που έχει περιέλθει, να τους ανοίξουμε ένα "παράθυρο" στον κόσμο, και να τους κάνουμε πάλι ενεργούς πολίτες του τόπου και του κόσμου ολόκληρου.
Το βλέπουμε ως μία εμπειρία που προσφέρει όφελος στον τόπο και τους ανθρώπους του, όραμα και δύναμη στην ομάδα μας, αλλά και χρήσιμη πείρα και ικανότητες, για την προσωπική, εκπαιδευτική, κοινωνική και επαγγελματική εξέλιξη του καθενός μας χωριστά
Μέσα από την οργάνωση και εκτέλεση αυτού του σχεδίου θα (επανα)συστηθούμε στην τοπική κοινωνία, μετά από απουσία ετών για τις σπουδές μας, όχι πλέον σαν «η Ελένη του Νίκου», αλλά ως αυτόνομες προσωπικότητες, με κύρος και εφόδια.
Θα γνωρίσουμε και θα συνεργαστούμε με ανθρώπους στο Δήμο, σε υπηρεσίες και επαγγελματικούς φορείς, πράγμα χρήσιμο στη μετέπειτα επαγγελματική μας σταδιοδρομία.
Ταυτόχρονα, δοκιμάζουμε τις γνώσεις και τις ικανότητες μας στην πράξη, ενισχύουμε την αυτοπεποίθησή μας, το αίσθημα πρωτοβουλίας και την δημιουργικότητά μας.
Τέλος, κάτι πολύ σημαντικό για μας: ξαναχτίζουμε σχέσεις εμπιστοσύνης, ζεσταίνουμε φιλίες με συνομήλικούς μας, και δημιουργούμε ομάδες και δίκτυα που θα ζήσουν και θα δράσουν πέρα από αυτό εδώ το σχέδιο, προσφέροντας:
- ψυχική υγεία, συναισθηματική και ψυχολογική στήριξη, ανύψωση ηθικού, αποφυγή εσωστρέφειας και επικίνδυνων ψυχολογικών καταστάσεων
- ελπίδα και όραμα για μία καλύτερη ζωή, διέξοδο με νέα ενδιαφέροντα και νέους τρόπους δράσης και διεκδίκησης λύσεων και αιτημάτων που απασχολούν την τοπική νεολαία μέσα σε πλαίσιο πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο, με χρήση νέων τεχνολογιών.
Σκοπός του σχεδίου μας είναι:
1. Να υπηρετήσουμε το γενικό στόχο του ευρωπαϊκού σώματος αλληλεγγύης, για ενίσχυση της συμμετοχής των νέων σε προσβάσιμες από όλους δραστηριότητες, που ωφελούν τους εαυτούς τους και την τοπική τους κοινότητα
2. Να υπηρετήσουμε την αλληλεγγύη και στην παραδοσιακή της μορφή, δρώντας με φυσική παρουσία, αλλά και εισάγοντας τους νέους στις εναλλακτικές μορφές παρέμβασης, δηλαδή τον ηλεκτρονικό εθελοντισμό και τον ψηφιακό ακτιβισμό.
Και επιμένουμε πολύ σ αυτόν τον υπο-στόχο του σχεδίου μας:
Γιατί, η αλληλεγγύη δεν περιορίζεται μόνο σε χειρονακτικές δράσεις ,αλλά και σε δραστηριότητες ψυχικής υγείας και πνευματικής καλλιέργειας, με μεθόδους μη τυπικής ή άτυπης μάθησης. Και αυτό, είναι κάτι που ξέρουμε να το κάνουμε καλά, λόγω των σπουδών μας.
Γιατί, ο ψηφιακός γραμματισμός είναι μία άμεση προτεραιότητα της ΕΕ για όλους τους πολίτες της.
Γιατί, η ορθή χρήση του διαδικτύου και η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων,εκ μέρους της ομάδας-στόχου, ανοίγει «ένα παράθυρο στον κόσμο», σε απομονωμένες τοπικές κοινωνίες, όπως η δική μας.
Γιατί τέλος, συμπληρώνει, προσδίδει βιωσιμότητα και προστιθέμενη αξία, σε ένα έργο κινητικότητας για youth workers, με θέμα τον ψηφιακό γραμματισμό, στο οποίο λάβαμε πρόσφατα μέρος με επιτυχία.

Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου